Webshop jogi tévhitek 3. rész: képek, szövegek, videók jogi helyzeteOrmosNet, 2015.03.30.
Sorozatunkban a leggyakoribb webshop jogi tévhiteket mutatjuk be, cáfolatainkkal együtt. Az első részben az elállási jog kapcsán elterjedt legendákkal, míg a második részben az általános szerződési feltételekkel foglalkoztunk. Most pedig a szerzői jogi tévhitekre kerül sor, mely a webshopok, e-szolgáltatók által kirakott képekkel, szövegekkel, videókkal kapcsolatosak... Tévhit #1 : más webshop termékleírásait szabadon átvehetem...
Több webáruház üzemeltetőtől is hallottam, hogy a termékleírásokkal (és egyéb szövegekkel) nem kell vesződni, hiszen azokat nyugodtan átvehetjük egy másik webshop oldaláról. Mivel az egy-két egyszerű mondatnál hosszabb termékleírások már szerzői műnek minősülnek, ezért másolásuk jogsértést valósít meg. Ennek számos következménye van:
Tanácsunk: az oldalunk legyen összekötve a Google+ Business Page oldalunkkal (kiadói kód beépítés), illetve a Google felé jelezzük az oldalunkra feltett szövegekre vonatkozó szerzői jogi igényünket. Tévhit #2 : teljesen rendben van az, hogy egy külföldi webáruház/blog idegen nyelvű szövegeit lefordítom...A fenti mondat csak akkor igaz, ha a fordítást az eredeti nyelven írt szöveg szerzője (vagyoni jogi jogosultja) engedélyezte számomra. Ugyanis a fordítás átdolgozásnak számít, így nem tehetem meg, hogy szabadon felhasználom alapanyagnak a magyar szöveg elkészítéshez az idegen nyelvű szöveget. Természetesen, az rendben van már, ha az idegen nyelvű szöveget jelentős szerzői teljesítménnyel alaposan átírtuk, ahogy az egyetemen mondta volna a híres szerzői jogi tanárom: "az anyja se ismerjen rá a szövegre".
Tanácsunk: a fordítóknak és a szövegíróknak dolgozzunk ki egy útmutatót arról, hogy mit szabad és mit nem szabad megtenniük a fordítási/szövegírási munka során. Tévhit #3 : a Facebookra/Instagrammra kitett képeket szabadon lementhetem és beépíthetem a saját oldalamba...Sok szerzői jogsértéses ügyben védekezett azzal a jogsértő, hogy az általa illegálisan közzétett képek kint voltak a Facebookon és ezzel azok szabad prédává váltak. Sajnos ez nem így van: a közösségi oldalakra feltett képek esetében a szerző csak arra adott engedélyt, hogy az adott közösségi oldal felületein maradva, annak felhasználói egymás között megosszák azokat. Egyes közösségi oldalak esetén még az is rendben van, ha a képet tartalmazó poszt vagy maga a kép/video mellett van a beágyazást lehetővé tevő kód. Ennek a kódnak a segítségével megjelentethetem a posztot vagy a képet a saját weboldalamon is, de ezt csak a beágyazó kód segítségével tehetem meg.
Tévhit #4 : a szövegíróval, a fotóssal és a grafikussal nem kell szerződni, elég ha csak átadja nekem a műveit...Az egyik fontos elem egy webshop webhelyének szerzői jogi elemzésekor az, hogy milyen szerződések alapján jött létre maga a webhely. Ilyenkor az alábbiakat szoktuk vizsgálni:
Tanácsunk: a webhelyünkre felkerülő grafikák, szövegek és fotók szerzőitől minimum egy korlátlan, visszavonhatatlan és a további átruházásokat/allicenceket lehetővé tevő nyilatkozatot kell beszereznünk. Tévhit #5: ha a weboldalamra kiírom valahol, hogy minden lopott szövegemért 50.000,- Ft+ÁFA-t számlázok, akkor azt utána jogosan követelhetem...Érdekes módon ezt a tévhitet még számos ügyvédkolléga is osztja, ugyanis még néha az ő weboldalaikon is találhatóak ilyen tartalmú nyilatkozatok. A szomorú helyzet az, hogy anélkül, hogy valakivel (pl. a jogsértővel) szerződést kötnék, nem tudom a fenti 50.000,- Ft+ÁFA-t behajtani. Az egyedüli lehetőség a kifizetés jogcímée még a jogsértő önkéntes fizetési hajlandósága esetén is csak a kártérítés.
* * * A webshop szerzői jog területén érdekes módon mindkét irányban vannak tévhitek, azaz nem csak abban tévednek sokan, hogy amit csinálnak, azt szabad (közben pedig nem), hanem abban az irányban is, hogy vannak olyan tilalomfák, melyek igaziból nem is léteznek... A következő részekben ezekről a tilalomfákról is szó lesz, maradj velünk és iratkozz fel ITT e-mailes értesítőnkre!
Ha informatívnak és/vagy hasznosnak találtad bejegyzésünket, nyomj bátran egy like-ot vagy pluszt itt! Kapcsolódó cikkek |
A Webshop Jogi Tévhitek sorozat egy harc+küldetésKözel tizenöt éves e-kereskedelmi jogi praxisunk során gyakran találkoztunk tévhitekkel. Ezek olyan, széles körben elterjedt, webshop jogi állásfoglalások voltak, amelyek gyakran teljes ellentétben voltak/vannak a vonatkozó jogszabállyal. A tévhitek aztán szépen szájról-szájra vagy számítógépről számítógépre terjednek, közben a kommunikációs lánc humanoid szereplői néha hozzá is tesznek, néha elvesznek belőlük valamit. A tévhitek pedig fogyasztóvédelmi, vagy más hatósági eljárásokat és gyakran bírságokat eredményezhetnek.
Ezért fontos a tévhitek elleni fáradhatatlan küzdelem, melyben kérjük mindenki közreműködését, osszátok meg ezt a cikket minél többen:) Kérd ajánlatunkat most!E-kereskedelem jogaAz elektronikus kereskedelem joga relatíve új jogág. Azonban még ezen a jogágon belül is számos részterületen adunk tanácsot ügyfeleinknek:
Ha elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos kérdésed van, itt tudsz velünk kapcsolatba lépni: Tel.: +36 70 2212149 (minden nap 07.00-től 22.00-ig) vagy töltsd ki ezt a kis űrlapot és haladéktalanul válaszolunk: |