Webshop általános szerződési feltételek: mire figyeljünk webáruházunk ÁSZF-ének összeállításakor?OrmosNet, 2021. június.13.
Ebben a cikkben a legfontosabb webshop szerződés kerül terítékre, ami nagyon szem előtt van és a vevőkapcsolat legfontosabb jogi eleme: az általános szerződési feltételek (ÁSZF, vagy vásárlási feltételek). Az ÁSZF témakör tévhit-fertőzöttsége szintén magas, itt az idő eloszlatni néhányat... Tévhit #1 : nem kell rendes ÁSZF-et írni, keressünk valamit a neten...
Egy profi webáruház nem teheti azt meg, hogy más e-kereskedők ÁSZF-eiből "lopja össze" a sajátját. A termékkör ritkán azonos teljesen két webshop között, a vásárlási folyamatok is jelentősen eltérhetnek. Ezen hibalehetőségek mellett még az alábbi veszélyeket is magában rejtheti a "plágium":
Tévhit #2 : az ÁSZF megírásához elég az e-kereskedelmi jogszabályokat átnézni...Sok webshop tulajdonos és néha az általuk megbízott jogászok is azt hiszik, hogy elég csak a 45/2014. számú kormányrendeletet átolvasni és abból össze lehet ütni egy jó kis ÁSZF-et. Sajnos a helyzet nem ilyen egyszerű: a Polgári Törvénykönyv szerződésekre vonatkozó hatodik könyvének sok-sok paragrafusa is számításba jön, amikor az ember jogásza webshop ÁSZF-et ír. Az egyik legfontosabb rendelkezés, amit a Ptk.-ból kiemelnék, az az, hogy a fogyasztói ÁSZF-ekben semmis az a kikötés, amely nem egyértelmű. Ez kiemeli annak fontosságát, hogy az ÁSZF-et precízen és világosan kell megírni annak érdekében, hogy a kívánt joghatást kiváltsa.
Tévhit #3 : nem kell sok rizsa az ÁSZF-ben, elég a vásárlás folyamatát leírniNagyon sok olyan jogtechnikai rendelkezést ír elő a törvény, melynek egy kereskedő vagy egy fogyasztó szempontjából túl sok jelentősége nincs. Ugyanis egy nokedliszaggató netes megvásárlásakor nem biztos, hogy a vásárló kíváncsi az alábbi részletekre:
Tévhit #4 : a webshop kártérítési felelőssége nem mérsékelhetőAz új Ptk. egyik legnagyobb pozitív változása az volt, hogy az e-kereskedők (mint más gazdálkodó szervezetek is) minden megkötés nélkül szabadon és korlátlanul csökkenthetik a szerződéseikből fakadó kártérítési felelősségüket. Ezt minden webshopnak, e-szolgáltatónak ajánlom...
Tévhit #5: a fogyasztói ÁSZF-ben nyugodtan hajolhat magam felé a kezemAmikor két gazdálkodó szervezet szerződik egymással, akkor a kezüket csak nagyon kevés dologban köti meg a jogszabályi háttér. Azonban amikor fogyasztókkal szerződik egy webshop/e-szolgáltató, számos területen nem írhat bele csak úgy bármit a szerződésbe. Az egyik legnagyobb korlátozást a tisztességtelen szerződési feltételekre vonatkozó tilalmak jelentik. Például nem lehet az alábbi kikötéseket alkalmazni a fogyasztói szerződésben:
Ebből a fenti listából talán látszik, hogy mekkora "jogászkodás" kell egy ÁSZF megírásához, pedig még csak a töredékét írtam le azoknak a szabályoknak, amelyek számításba jöhetnek. Ezek után talán nem túlzás leírni azt a figyelmeztetést a webshopok/e-szolgáltatók számára, hogy az ÁSZF megírását egyedül, szülői felügyelet nélkül ne próbálják meg otthon ha nem akarnak fogyasztóvédelmi bírságokat kapni és érvénytelen/semmis szerződésekre alapozni a fogyasztókkal fennálló kapcsolatukat! A cikkben leírtak orientációs jellegűek, teljes körű jogi tanácsokat konzultáción adunk.
Ha informatívnak és/vagy hasznosnak találtad bejegyzésünket, nyomj bátran egy like-ot vagy pluszt itt! Iratkozz fel itt e-mailes értesítőnkre, ha értesülni akarsz a sorozat következő részéről! Kapcsolódó cikkek |
A Webshop Jogi Tévhitek sorozat egy harc+küldetésTöbb, mint éves e-kereskedelmi jogi praxisunk során gyakran találkoztunk tévhitekkel. Ezek olyan, széles körben elterjedt, webshop jogi állásfoglalások voltak, amelyek gyakran teljes ellentétben voltak/vannak a vonatkozó jogszabállyal. A tévhitek aztán szépen szájról-szájra vagy számítógépről számítógépre terjednek, közben a kommunikációs lánc humanoid szereplői néha hozzá is tesznek, néha elvesznek belőlük valamit. A tévhitek pedig fogyasztóvédelmi, vagy más hatósági eljárásokat és gyakran bírságokat eredményezhetnek.
Ezért fontos a tévhitek elleni fáradhatatlan küzdelem, melyben kérjük mindenki közreműködését, osszátok meg ezt a cikket minél többen:) E-kereskedelem jogaAz elektronikus kereskedelem joga relatíve új jogág. Azonban még ezen a jogágon belül is számos részterületen adunk tanácsot ügyfeleinknek:
Ha elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos kérdésed van, itt tudsz velünk kapcsolatba lépni: Tel.: +36 70 2212149 (minden nap 07.00-től 22.00-ig) vagy töltsd ki ezt a kis űrlapot és haladéktalanul válaszolunk: |