Evolúció helyett Uber forradalom?
A 2015-ös internetjogi jóslatokat egy kis retroval kezdjük: a 2013-as Internetjogi Évértékelőben írtunk pár elemző mondatot a Google/Facebook jelenségről. Azaz arról, hogy mit okoz a Google Adwords és a FB az online hirdetések területén (a világon egy-két kézbe koncentrálódik a piac, új hirdetési felületek dominálnak emiatt és ennek következtében 2013 már a vég kezdetét jelentette a nagy, lineáris tartalomszolgáltatók számára). Azonban most már úgy tűnik, hogy nemcsak az online marketing részpiacot érinti a globális koncentráció, hanem olyan piacokat is, mint a budapesti taxipiac vagy a külföldről Pesten szállást foglalók piaca. Sőt, nemsokára az orvosi/adótanácsadói konzultációkat is egy mobil app segítségével fogjuk "megvenni" és akár le is tudjuk bonyolítani azokat az interneten keresztül.
Mind ez pedig azt jelenti majd, hogy az internet segítségével nyújtott vagy közvetített szolgáltatások egészpályás letámadásban lesznek idén. Olyan szakmák hagyományos működési modelljeit is veszélyeztetni fogják, melyek ilyen veszélyre rémálmaikban sem gondoltak. A jogi szabályozás számára pedig minden eddiginél nagyobb feladatot jelent majd ez a jelenség az adózás és nemzeti/EU-s joghatóság biztosítása területén. A második jóslat az adatvédelmi szabályozást érinti, bár itt nehéz helyzetben volt a zsüri. A harmadik jóslatnál pedig biztosra mentünk: a Google Shopping tényleg átrajzolja majd az elektronikus kereskedelem térképét. |
|
3. jóslat: Google Shopping1. Mi is az a Google Shopping?
A Google Shopping a Google-nek az az új szolgáltatása, amely a termékekre rákereső felhasználók számára megmutatja az egyes webshopok kínálatát és az árak összehasonlítását is lehetővé teszi. A Google Shopping-ban a korábban kizárólag Adwords alapú Google Products megjelenítések helyett valami ilyesmi képernyő képet jelenít meg a Google, ha beütjük egy termék nevét. Fontos változás, hogy a jobboldali oszlopban megjelenő Adwords hirdetések mellett a fő helyen, bal középen szintén fizetett hirdetések jelennek meg azoktól a Google partnerektől, akik részt vehetnek a programban. Az organikus találatok megjelenített mennyisége nagyon lecsökkent és azok a legértéktelenebb képernyőrészre szorultak vissza.
2. Jóslat 2015-re Amennyiben a magyar keresési piacra is bevezetik a Google Shopping szolgáltatást, az teljes mértékben át fogja rajzolni az elektronikus termékkereskedelem piacát. A legnagyobb vesztesek az organikus találatokat eddig uraló árukereső szolgáltatók lehetnek, akik gyakorlatilag a kezdőképernyő kevesebb, mint egynegyedére szorultak vissza. Természetesen, sokaknak nem tetszik az, hogy a Google újabb területekre teszi be a lábát. Az Axel Springer vezérigazgatója például szívhez/észhez szóló levélben próbálja jobb belátásra bírni Eric Schmidtet, a Google vezérét: ne folytassa ezeket a gyakorlatokat a Google, mert az IBM és a Microsoft sorsára jut. Több versenyjogi eljárás is folyamatban van a keresőóriással szemben. Jóslatunk: a fák nem nőnek az égig (kivéve a Skynetet)... |
Ha informatívnak és/vagy hasznosnak találtad bejegyzésünket, nyomj bátran egy like-ot vagy pluszt itt!
|
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:
Ennek a cikknek az első része: Internetjogi Évértékelő 2014 Retro: Internetjogi évértékelő 2013 Retro: Internetjogi évértékelő 2012 |