Influenszerjog: jó a buli, de túl sok itt a filter...
OrmosNet | 2020. február 3.
Egy mai reklámfelügyeleti döntés szerint a brit influenszerek nem használhatnak fotó filtereket az Instagramon vagy más közösségi oldalakon, amikor a különböző szépségipari termékek hatékonyságát mutatják be posztjaikban. A döntés azután született, hogy két celeb is lebukott azzal, hogy önbarnítókrémekkel kezelt bőrüket fotó filterekkel a valóságosnál sötétebbre "varázsolták". Az influenszerek a kifogásolt posztokat az eljárás során eltávolították, egyéb szankciót nem alkalmazott a független hatóság. 1. Tényállás A 23.000 Insta követővel rendelkező Elly Norris kirakott egy posztot, amiben a Skinny Tan kókuszvíz termékét dicsérte. Azt állította, hogy teljesen rá van kattanva a termékre, mert semmilyen más önbarnítóhoz nem hasonlítható annak a hatása. A meglepően sötétbarna Elly több képet is posztolt magáról, amit a hivatalos Skinny Tan oldal is átvett. A 356.000 követővel rendelkező Cinzia Baylis-Zullo a Tanologist termékeit dicsérte azzal a kisérőszöveggel, hogy "lefekszem aludni és felkelek csokibarnán". Mindkét inluenszer használta az #ad (#reklám) hashtaget, tehát az mindenkinek világos volt, hogy reklámról szól a történet és nem tudományos munkásságuk keretében raktak ki egy spontán posztsorozatot a hírességek. Ami nem volt világos a reklámfogyasztóknak, az a celebek bőrének sötétsége. Az élesszemű Sasha Louise Pallari sminkművészeti főmunkatárs (make-up artist) azonban kiszúrta, hogy valami nem stimmel a fotókkal és a #filterdrop hashtag használatával folyamatosan meg is próbálja felhívni a figyelmet a "kamura", azaz az alkalmazásba beépített fotószűrők használatával elért hamis eredményekre. 2. Jogi elemzés és tanácsunk
Az Advertising Standard Authority szerint mindkét posztsorozat posztolója posztmodern módon kezelte az előírásoknak megfelelést, azaz figyelmen kívül hagyta a megtévesztő reklámok és a túlzó reklámok közlésére vonatkozó tilalmakat. Bár a Baylis-Zollo által kitett videóban tett a művésznő utalást a fotószűrő használatára, de arra nem, hogy azáltal sikerült jelentősen feltuningolni a termék bemutatott hatását. A döntés a posztok eltávolítására és a hasonló gyakorlattól való tartózkodásra kötelezte a két celebet. A magyar szabályozás is tartalmaz ilyen tilalmakat, ezért itthon sem javasoljuk a filterek használatát, ha az azt eredményezi, hogy a reklámozni kívánt termék hatása a valóságosnál nagyobbnak látszik. "A reklám nem lehet megtévesztő. A megtévesztésre alkalmasság vizsgálatakor a reklámot összhatásában kell vizsgálni." "Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt - figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére - olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót az alábbiak közül egy vagy több tényező tekintetében, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas."
|
Konzultációinkról..."Nálunk az ügyfél az első, hiszen az ő üzleti, műszaki és emberi szempontjai mindig fontosabbak mint a jogiak. Egy ügyvéd vagy jogász soha nem lehet kerékkötője egy üzletnek, feladata a kockázatok felmérése és jelzése. Örömmel várom, hogy egy konzultáción olyan értéket adhassak, mely túlmutat a jogi csűrés-csavarásokon..."
dr. Ormós Zoltán, ügyvéd Kérd ajánlatunkat most! |