A Clifford Chance londoni jogi cég alkalmazottja, Aysh Chaudry nagy dilemma elé állította a cég vezetőit. A fiatal jogász pár nappal a Charlie Hebdo terrortámadás után egy YouTube videóban fejtette ki a terrortámadással kapcsolatos nézeteit, melyek azt tükrözik, hogy a fiatalember enyhén szólva sem érzi magát Charlie-nak. A munkáltató nehezen lép, mert a ebben a kötéltáncban két oldalon lehet leesni: a Cliffordnak sok ügyfele van az Arab-öbölben, másrészt elég nagy port vert fel a videó a nemzetközi sajtóban. A biztos pont ebben az ügyben az, hogy sok nagy jogi cégnek gyorsan át kell írnia a közösségi médiával kapcsolatos szabályzatait...
(Személyes szál következik, vigyázat! A hírre már csak azért is felkaptam a fejem, mert ügyvédi irodáról van szó, másrészt magam is dolgoztam a Clifford Chance londoni irodájában. A személyes szál mellett azonban persze a jogi tanulság is óriási: mit kell tennie egy munkáltatónak ahhoz, hogy a lehető legjobban felkészüljön az ilyen és ehhez hasonló helyzetekre?)
1. A videó
Aysh Chaudhry a London University végzőseként sok nagy City-beli jogi cégnél dolgozott, az önéletrajzában szerepel a Freshfields, a Slaughter and May és a White & Case is. Chaudhry már a Clifford Chance alkalmazottaként a Charlie Hebdo elleni támadás után pár nappal közzétett egy YouTube videót a személyes csatornáján, mellyel -bár a jog keretein belül maradt és nem szólitott fel erőszakra- megsértette pár kollégájának és más nézőknek az érzéseit. A videó eredeti, vágatlan verziója itt megnézhető:
Mivel valószínűleg a videó végignézése nem mindenkinek sikerült, így összegezném a mondandóját: Chaudhry bírálta az angliai muszlimokat azért, mert bocsánatot kértek a Charlie Hebdo elleni támadás miatt és azt fejtegeti hosszasan, hogy a muszlimok gondolkodását gyarmatosította már a nyugati ideológia. A nemzetközi szakspecialista sajtó azt is kiemelte, hogy Chaudhry a nem-muszlimokat a relatíve sértő "kuffar" szóval illette a videóban.
2. A Clifford Chance reakciója
A Clifford egy nagy jogi csatahajóhoz képest gyorsan reagált és közleményükben leszögezték:
Chaudhry nézetei nem a Clifford Chance nézetei,
a Clifford Chance különböző kultúrákból érkezett kollégák szakértelmére épül,
a cég fegyelmi ügyei pedig bizalmasak.
3. Tanulság: kell egy közösségimédia-szabályzat
Több PR-szakértő is elismerően nyilatkozott a Clifford Chance gyors és profi reakciójáról, ugyanakkor kiemelték azt is, hogy egy munkáltatónak pontosan körül kell írnia, hogy mik az elvárásai a munkavállalók Facebook/Twitter/Instagram használatával kapcsolatban, azaz kell egy szabályzat e tárgyban.
Ez pontosan így van a magyar munkajogban is: a munkavállaló ugyanis
egyrészt nem tanúsíthat olyan magatartást a munkaviszony fennállása alatt, mellyel a munkáltatója jogos gazdasági érdekeit veszélyeztetné,
másrészt munkaidején kívül sem tanúsíthat olyan magatartást, amely alkalmas munkáltatója jó hírnevének veszélyeztetésére.
Fontos kiemelni, hogy a munkavállaló fenti magatartásainak korlátozása előzetes írásbeli tájékoztatás után érvényes csak.
A korlátozás kiterjedhet a munkavállaló véleménynyilvánításhoz való jogára is, feltéve, hogy erre a munkáltató jó hírneve, jogos gazdasági és szervezeti érdekeinek védelme érdekében kerül sor.
A fentiekkel kapcsolatos véleményedre kíváncsiak vagyunk, írd meg nekünk itt kommentben! Ha informatívnak és/vagy hasznosnak találtad bejegyzésünket, nyomj bátran egy like-ot / pluszt itt!