2021: Kicsi a jogszabály változás, de erős...
DrWebshop Klub, 2021.december 27.
A nagy évvégi hajrá lezárultával egy kicsit több idő van elgondolkodni azon, hogy mit hozott az óév. Mivel idén elindítottuk a webshop üzemeltetőknek nyújtott DrWebshop Klub szolgáltatásunkat, a hagyományos Internetjogi Évértékelőnk mellett Webshopjogi Évértékelőt is írtunk a webshop üzemeltetők számára. A 2021-es e-kereskedelmi jogi lista élére a 2021. január elsejétől hatályba lépett szavatossági és kötelező jótállási szabályok kerültek. Egyik fő oka ennek az, hogy ezek a szabályok jelentősen kihatnak minden webshop üzemeltető munkájára, elsősorban a szavatossági igények intézésének területén. A Webshopjogi Évértékelő listáján helyett kapott még az a hír, hogy az év közepétől minden termékhez magyar nyelvű használati és kezelési útmutatót kell adni, illetve az a jelenség, hogy a webshopok ÁSZF-eit az ügyészség "piszkálgatja". Az évértékelőben a 2022-ben hatályba lépő változásokról nem számoltunk de, de például a 2022. január 1-től hatályba lépő, szavatossági igényeket és a digitális szolgáltatásokat/tartalmakat érintő jogszabályváltozásról egy ingyenes Villám Webináriumon tájékoztatjuk a webshop üzemeltetőket és ott majd az ÁSZF-sablonok kapcsolódó változásait is átbeszéljük. Nézzük az évértékelő témáit részletesen... #3. Használati útmutatók - minden termékre és magyar nyelven kell adniIdén július 16-án lépett hatályba az a jogszabály módosítás, amely alapján a gyártó köteles minden termék mellé magyar nyelvű használati és kezelési útmutatót biztosítani. Rossz hír, hogy a fogyasztóig tartó kereskedelmi láncolat minden eleme (azaz a logisztikai szolgáltató és a forgalmazó/kereskedő) is kötelezett arra, hogy biztosítsa a magyar nyelvű használati és kezelési útmutatót, ha a gyártó ezt nem tette volna meg.
A jó hír az, hogy az útmutató elektronikus úton adható és sokszor elegendő egy piktogramos megoldás is. További részleteket ebben a videóban találtok, ami egy ezzel a témával (is) foglalkozó webináriumról készült. Az igazán érdekes a használati útmutató sztoriban az, hogy ez a jogszabály változás nem az EU-s jogharmonizációs kötelezettség miatt került be a magyar jogrendbe, hanem ez egy magyar jogalkotási kezdeményezés volt...
Tanácsunk: nagyon figyeljünk arra, hogy ha még a 2021. júliusi jogszabályváltozás előtt is kötelező volt adnunk használati útmutatót egyes termékekre (pl. szabvány vagy harmonizált jogszabály alapján), akkor nem vonatkozik ránk az a szabály, hogy elektronikus úton is biztosíthatjuk a használati útmutatót. #2. Az ügyészség és GVH aktív szerepeAhhoz már hozzászoktunk, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság a legaktívabb szereplő, ha a webshopokkal kapcsolatos jogi ügyekről beszélünk. Az azonban, hogy az ügyészség lassan feljön a második helyre ezen a téren, az 2021 egyik nagy meglepetése... Ráadásul olyan alapkérdéseket feszegetnek az ügyészi megkeresésekben, hogy hogyan jön létre a szerződés a webáruházat üzemeltető cég vagy egyéni vállalkozó között, illetve az utánvét összege hogyan és miként hárítható át a fogyasztóra. Természetesen, az ügyészségnek sokszor igaza van egyes rendelkezések boncolgatásakor, azonban van egy-két kérdés, amiben komoly vitában állunk velük és az már csak valószínűleg a 2022-es évértékelőbe fog bekerülni, hogy mi lett ezeknek a vitáknak az eredménye... Tanácsunk: minden esetben konzultáljunk ügyvéddel, ha ilyen, a webshop ÁSZF egyes rendelkezéseit firtató ügyészségi megkeresést kapunk. Állunk rendelkezésre mi is ezekben a kérdésekben a weboldalon található elérhetőségeinken. #1. Forradalom a kötelező jótállás területénA 2021. január 1-től hatályba lépő új szabályozás legfőbb indoka az volt, hogy jótállás/szavatosság témakör az, ami mind az online, mind az offline vásárlók számára az igazi "fogyasztóvédelmet" jelentik.
Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a békéltető testületek elé kerülő ügyek 37%-a, míg a fogyasztóvédelmi hatósághoz érkező panaszok 40%-a jótállás/szavatosság témakörhöz tartozik. További súlyt ad ennek a területnek az, hogy a jótállás/szavatosság témakörben lefolytatott fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések megállapításai alapján az üzletek 45%-a volt jogsértő. A jótálláshoz és szavatossághoz kapcsolódó rendelkezések 17 éve lényegében változatlanok voltak és a sok jelzés érkezett az elhúzódó javításokra vonatkozóan, illetve a több körösek voltak a javítások, akár tízszer is megpróbálta a vállalkozás (kereskedő) kijavíttatni a terméket. Ennek megfelelően a jogszabály változás iránya is kiszámítható volt: A termék árához igazodó, akár kétszer-háromszor hosszabb jótállással, egyértelmű javítási és cserehatáridőkkel, az elektronikus jótállási jegy bevezetésével erősítették a fogyasztók jogait az óév első napján hatályba lépett szabályváltozások. Idéntől a termék eladója elektronikus úton is átadhatja a jótállási jegyet, e-mailben, letölthető dokumentumként, elektronikus számlába "ágyazva", applikáción keresztül vagy akár a kereskedő honlapján regisztrált felhasználói fiókba küldve. A vásárlónak azt legkésőbb a termék átvételét vagy üzembe helyezését követő napon meg kell kapnia. Az új lehetőség egyszerűsíti az adminisztrációt, csökkenti a cégek nyomtatási és anyagköltségeit, de alkalmazása nem kötelező. Vonatkozó jogszabályok: 151/2003. (IX.22) Korm. rendelet 19/2014. (IV. 29) NGM rendelet Tanácsaink: Vigyázó szemünket 2022 webshopjogi eseményein is rajta tartjuk majd és jövőre is folyamatosan beszámolunk a legfontosabb internetjogi eseményekről. Ne maradjon le híreinkről, iratkozzon fel a DrWebshop Klub hírleveleire ITT»»»
Boldog Új Évet kívánunk minden Webshop Üzemeltetőnek és az e-kereskedelmi ököszisztéma minden résztvevővjének! Ha informatívnak és/vagy hasznosnak találta a Webshopjogi Évértékelőnket, nyomjon bátran egy like-ot vagy LinkedIn megosztást itt!
|
DrWebshop Klub
Már 2000 óta foglalkozunk e-kereskedelmi joggal, internetjoggal, adatvédelemmel és számos kapcsolódó területtel. Szolgáltatásaink: DrWebshop Klub e-kereskedőknek Adatvédelmi audit GDPR Konzultáció Informatikai szerződések Szoftverjog Internetjogi konzultáció További részletek rólunk»»» |