Életünket és vérünket, de adatainkat nem...OrmosNet | 2015. december 12.
A párizsi merényleteknek nemcsak emberi áldozatai voltak. A béke és az alapvető szabadságjogok ilyenkor háttérbe szorulnak: az ilyen megrázó események után ugyanis nagyszerűen lehet háborúkat indítani és megerősödnek a biztonságpártiak pozíciói is. A bombázások beindulása mellett a sokkolt közvéleménynek szinte fel sem tűnik, hogy most gyorsan átvisznek néhány olyan intézkedést, amelyre azért "békeidőben" sokan felkapnák a fejüket. Ezek közül kiemelkedik az, hogy a francia kormány három hónapig tartó szükségállapotot vezetett be. A belgák is most már tudják, hogy hova álljanak: meg akarják szüntetni a feltöltőkártyás telefonok névtelenségét, házi őrizetben tartanák a gyűlöletbeszéd elemeit és a muszlim vallás propagálását "elegánsan" vegyítő prédikátorokat. Ezen kívül folyamatos hozzáférést kérnek a belga rendőrség számára a vonatutasok adataihoz és elektronikus jeladót szerelnének az összes, potenciális fenyegetést jelentő radikális állampolgáruk bokájára. A légi utasok adatainak nyilvántartását uniós szinten egységesítő PNR rendszer bevezetése múlt hét pénteken kapott zöld lámpát az Európai Parlament illetékes bizottsága előtt. 1. Mi a PNR lényege?A fentebb felsorolt intézkedésekhez képest a PNR (Passenger Name Record, légiutas-nyilvántartás) nem egy nagy durranás. Itt csak arról van szó, hogy nemsokára a repülős utazásaink előtt a légitársaságunk minden adatunkat meg fogja küldeni a magyar rendőrségnek, pontosabban a jelenleg Passanger Information Unit-nak csúfolt szakspecialista egységnek. A magyar rendőrség pedig tovább fogja küldeni azokat egy egységes EU-s adatbázisba, hogy minden résztvevő EU-s állam rendőrsége (vagy határőrsége, ha van még ilyen) hozzáférjen azokhoz. Ha a többi adatbázissal összevetve gyanúsnak találnak minket, akkor az indulási repterünkön már udvariasan meg fogják akadályozni a hatóságok, hogy felszálljunk a gépre és valószínűleg jópár órán (esetleg napon) keresztül faggatnak minket arról, hogy miért is akarjuk felrobbantani a repülőgépet...
2. A PNR-rendszer részleteiMi a legfrissebb fejlemény PNR-fronton?
A sajtó és a mi szakblogunk is azért kapta fel a hírt, mert múlt héten adott zöldlámpát az Európai Parlament belügyi, igazságügyi és polgári szabadságjogi bizottsága a PNR bevezetését célzó irányelvnek. Így most úgy tűnik, hogy 2016 első negyedévében már az Európai Parlament elé kerülhet a PNR-irányelv. Milyen járatokat érint a PNR? Kötelezően kiterjed az EU-ból induló és oda érkező járatokra, a menetrendszerinti és a charter járatokra egyaránt. A tagállamok dönthetnek úgy, hogy az EU-n belüli járaratokra is kiterjesztik ezt a kötelezettséget. Kit terhel az adatszolgáltatási kötelezettség? Az irányelv szerint kötelezően csak a légitársaságokat terheli az adatszolgáltatási kötelezettség, az utazási irodákat és utazásszervezőket nem. A tagállamok azonban dönthetnek úgy, hogy a nemzeti szabályozásukban ezeket a szolgáltatókat is bevonják a rendszerbe. A hatóságok milyen bűncselekmények megelőzése céljából kezelheti a PNR-rendszer adatait? Az adatok csak terrorcselekmények megakadályozása és más, rendkívül súlyosnak minősülő bűncselekmények felderítése és megelőzése céljából használhatóak fel. Rendkívül súlyosnak például az alábbi bűncselekmények minősülnek a PNR-irányelv tervezetének értelmezésekor:
Milyen adataink kerülnek be a PNR-rendszerbe?
Meddig tárolhatóak az adataink a PNR-rendszerben? Hat hónapig teljes körűen tárolhatják az adatainkat, utána még négy és fél évig "kimaszkolva", azaz úgy, hogy egyedi azonosító jellegétől megfosztják a rólunk tárolt adathalmazt és így nem lehet majd személy szerint hozzánk kötni az adatokat (statisztikai célú, aggregát adattárolás). Bár, az első féléves időszak után is hozzáférhetnek a hatóságok a teljes körű adatállományhoz külön meghatározott, szigorú követelmények teljesülése mellett. Milyen adatvédelmi védőintézkedéseket épített be az Európai Parlament a PNR-rendszerbe?
Mikorra számolhatunk a rendszer elindulásával? Ha tavaszra meg lesz az irányelv, abban két év implentációs idő lesz kikötve a tagállamok számára, azaz legkésőbb 2018 tavaszán már az egész EU-ban működik a rendszer. Konkluzió és tanuláságok levonásaA megfontoltság általános alapelve itt is igaz: alaposan meg kell fontolni, hogy milyen szigorító intézkedéseket fogadunk el egy érzelmileg túlfűtött helyzetben, mert azokat utána nehéz visszavonni.
A konkrét területet tekintve pedig: a légi utasok adatait kezelő rendszer viszont egy logikus lépés a terroristák "legkedveltebb" célpontjainak és amúgy utazási eszközükként is funkcionáló légi közlekédés biztonságának érdekében. A lóláb persze (itt is) kilóg: egyszerűen arról van szó, hogy a bűnüldöző hatóságok és rajtuk keresztül az állam minden adatot be akar gyűjteni az állampolgárokról és ezt a legegyszerűbben és leggyorsabban a PNR-hez hasonló rendszerek bevezetésével tudja megtenni. Ha informatívnak és/vagy hasznosnak találtad bejegyzésünket, nyomj bátran egy like-ot vagy pluszt itt! |
Adatvédelmi szolgáltatásaink
Referenciák:
Adatvédelmi jogi problémád van? Kérj expressz online tájékoztatást jogi tanácsadási óradíjainkról és konzultációs időpontjainkról ITT>>>
"Nálunk az ügyfél az első, hiszen az ő üzleti, műszaki és emberi szempontjai mindig fontosabbak mint a jogiak. Egy ügyvéd vagy jogász soha nem lehet kerékkötője egy üzletnek, feladata a kockázatok felmérése és jelzése. Örömmel várom, hogy egy konzultáción olyan értéket adhassak, mely túlmutat a jogi csűrés-csavarásokon..."
dr. Ormós Zoltán, ügyvéd Kérd ajánlatunkat most! |